Monday, February 04, 2008

Isnin yang syahdu...

Assalamualaikum wbt,
erm...sedar tak sedar dah bulan febuari. kelas aku pun akan mula next week. kalau mase sekolah dulu sibuk ah mengira hari untuk balik kampung. maklumla, budak asrama. la ni sume tu aku dah tinggalkan. dah dewasa agaknya. aku pun bukan muda sangat pun.
winter dah pun nak sampai ke penghujungnya. next month start spring. ah...akhirnya, winter yang aku tak suka tu akan berlalu juga. sepatutnya aku enjoy winter, yelah aku ade lagi 2 kali winter aje untuk dinikmati. tapi nak buat camner, aku memang tak minat winter. sejuk, takleh tahan la... tiap-tiap kali winter, suhu mesti sampai -15°C - -25°C. mana boleh tahan. aku rase sampai jadi aiskrim beb. pernah sekali tu, suhunya mencecah sampai -40°C. sampai istihar darurat kt sini. ramai juga yang terkorban disebabkan sejuk ni. mase tu ada lebih kurang 130 orang yang mati sejuk ni. bayangkan
bila masuk spring ni, aku suka sangat tengok bunga tulip. cantik betul. yelah, bunga tulip ni mana ada jumpe kat malaysia. rasa-rasanya kalau nk tengok kt taman pertanian bukit cahaya seri alam la.



tu pun aku tengok mase aku pegi rombongan sekolah masa aku darjah 4. taman tu ada lagi ke tidak entah, sebab masa aku buat final projek kat UiTM dulu hutan dalam tu la yang aku redah untuk cari specimen. actually, aku tolong pensyarah aku cari pokok untuk pensyarah aku buat PhD. projek aku lain. aku kena extract bacteriacidal substances from fungus. aku extract bende alah tu from coletitricum spp. aku isolate from chilli.



cuti aku ada berbaki beberapa hari lagi. erm...taktau ahh ape aku nk buat sepanjang beberapa hari lagi ni. selain dari ke kyiv, aku tak dapat piki ape lagi aktiviti berfaedah untuk aku buat. rase2nya, aku akan tido sepanjang hari kot. ataupun habiskan hafazan al-quran aku. ha...buat pengetahuan korang, aku join huffaz club. tapi, aku rase aku la member yang paling sampah sekali. paling malas turun surau and paling sikit ngafal. aduh, naik malu aku dengan ustaz ali dan ustaz muizuddin. ape2pun, aku cuba gak ngafal quran ni, coz aku rase itu lah yang patut setiap muslim buat. kalau tak kita yang baca, hafal dan amalkan al-quran tu, makanya kepada siapa lagi kita nak harap?? "sebaik-baik kamu adalah yang belajar al-quran dan mengajarnya" al-hadith. aku memang takde plan untuk mengajar al-quran macam ustaz-ustaz. tapi, masa hadapan, aku pasti perlu mengajar al-quran kepada anak-anak aku. atau jika tiba-tiba aku ditanya tentang al-quran, ape yang perlu aku jawab? nak jawab tak tahu. malulah sebagai aku mengaku sebagai orang islam jika tak mampu menerangkan asas perundangan islam yang ada dalam al-quran. aku harap, aku dapat balik kekuatan aku untuk habiskan hafalan aku. Ya Allah, bantu aku!


In-team - kehidupan. lagu ni memang best!!

Atrioventricular block

1. Pathophysiology
1. Impaired conduction in Atria, AV node or His-Purkinje
2. Types: First Degree Atrioventricular Node Block


1. Causes
1. Normal finding in >1% of healthy adults
2. Increased vagal tone
3. Digitalis affect
2. Findings
1. Regular narrow-complex rhythm at 40-60 beats/minute
2. Prolonged PR interval >0.20 seconds
3. Treatment: None needed
3. Types: Second Degree Atrioventricular Node Block
1. Also known as Sinoatrial Exit Block
2. Type I Second Degree Atrioventricular Node Block
1. Known as Mobitz I or Wenckeback Block
2. Acute condition affecting AV Node
3. Causes
1. Inferior Myocardial Infarction
2. Rheumatic Fever
3. Digitalis Toxicity
4. Increased vagal tone
5. Beta Blocker
4. Response to Maneuvers
1. Improves in response to Atropine and Exercise
2. Worsens with carotid massage
5. EKG Findings
1. Progressive increase PR interval until beat dropped
2. Cycle repeats after beat dropped
3. Type II Second Degree Atrioventricular Node Block
1. Known as Mobitz II Block
2. Chronic condition affects infranodal conduction path
3. Causes
1. Anteroseptal Myocardial Infarction
2. Lenegre Disease
3. Lev Disease
4. CardioMyopathy
4. Response to Maneuvers
1. Worsens in response to Atropine and Exercise
2. Improves with carotid massage
5. EKG Findings
1. No change in PR interval
2. Regularly dropped Q waves at consistent interval
3. Patterns: 2 to 1, 3 to 1 or 4 to 1
6. Prognosis
1. Worse than Mobitz I Block
2. May progress to complete Heart Block
7. Management
1. Pacemaker indicated
4. Types: Third Degree Atrioventricular Node Block



1. Complete electrical and mechanical AV dissociation
2. P and QRS waves are present but unrelated
3. Subtypes
1. Congenital Third Degree AV Node Block
1. Narrow complex escape rhythm at 45 to 60 bpm
2. Associated with limited Exercise tolerance
2. Acquired Third Degree AV Node Block
1. Wide complex escape beat at 30 to 45 bpm
2. Hemodynamic instability requires stabilization
1. Transcutaneous pacing

No comments: