Sunday, March 26, 2006

friendship

Assalamualaikum wbt....
friendship...our live joyfull because of friendship. true friend is friend indeed. they share happiness, sad, glory, victory, down, etc. imagine live without friends. isn't it dumb?? friends are people who understand your heart, be there when needed, protect you, cheer you, support you, calm you. do you can rely on your friends?? some people got so many friends, but none of them are trustable. you are lucky if you have not so many friend and they all can support you in happy and sad time. pious gave us so many advices in order to choose friend. below i attached the words of Imam Shafie Rahimullahu Alaih (translation in malay language). russian proverb state that (ДРУЖБА....до гробовой доски!!)friendship to the death(if literally translated it will be like this 'friendship till the coffin's plank), english poverb also stated that friend in need is friend indeed. there are sometimes that our true friend became our enemy. sometime, friend stab their comrade from behind. such betrayal is unforgivable. so, be carefull with people who you friend with!!



Image hosting by Photobucket

with the groupmates...209mk. the real international group


Image hosting by Photobucket

with groupmates liu yan (prc, left) and theodorus (right, greece)


Image hosting by Photobucket

with my best friend vilor and his cousin, erol (in the middle)

Nasihat Imam Syafie Untuk Mencari Ssahabat

> TEMAN ketawa memang mudah dicari, tetapi teman menangis tiada siapa yang sudi. Memang benar sukar mencari erti persahabatan sejati. Hanya mereka yang benar-benar bersahabat dengan hati tulus dan ikhlas dapat mencari erti persahabatan tulen. Dalam hal ini, Imam al-Syafie ada memberikan nasihat dalam soal persahabatan. Aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwa ragaku, seakan-akan aku mencintai sanak saudaraku. Sahabat yang baik adalah yang sering sejalan denganku dan yang menjaga nama baikku ketika aku hidup atau selepas aku mati. Aku selalu berharap mendapatkan sahabat sejati yang tidak luntur baik dalam keadaan suka atau duka. Jika itu aku dapatkan, aku berjanji akan selalu setia padanya. Kuhulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan berasa senang. Semakin ramai aku peroleh sahabat, aku semakin percayadiri. Mencari sahabat pada waktu susah. Belum pernah kutemukan di dunia ini seorang sahabat yang setia dalam duka. Pada hal hidupku sentiasa berputar-putar antara suka dan duka. Jika suka melanda, aku sering bertanya: "Siapakah yang sudi menjadi sahabatku?"



Pada waktu aku senang, sudah biasa ramai yang akan iri hati, namun apabila giliran aku susah mereka pun bertepuk tangan. Pasang surut persahabatan. Aku dapat bergaul secara bebas dengan orang lain ketika nasibku sedang baik. Namun, ketika musibah menimpaku,kudapatkan mereka tidak ubahnya roda zaman yang tidak mahu bersahabat dengan keadaan. Jika aku menjauhkan diri daripada mereka, mereka mencemuh dan jika aku sakit, tidak seorang pun yang menjengukku. Jika hidupku berlumur kebahagiaan, banyak orang iri hati, jika hidupku berselimut derita mereka bersorak sorai.Mengasingkan diri lebih baik daripada bergaul dengan orang jahat. Apabila tidak ketemu sahabat yang takwa, lebih baik aku hidup menyendiri daripada aku harus bergaul dengan orang jahat.

5 comments:

Anonymous said...

sekali kita berkawan kita akan berkawan sampai bila2..terima kasih sebab menjadi pendengar yang setia ketika as perlukan seseorang untuk meluahkan isi hati..selain terima kasih hanya doa yang dapat di berikan untuk sahabatku drzul-fahimi..semoga persahabatn kita kekal..dan as doakan supaya ALLAH makbulkan segala impian zul...persahabatan ibarat sebuah rumah tak perlu cantik tak perlu mewah yang penting kita bahagia di dalamnya..thanks zul...

Zulfahimi bin Husain said...

ok as....good luck zul ucapkan. moga as bahagia selalu

Irzan said...

salam...

wah wah motif ko invite aku? tatau nak tulis apa weh!! sume benda aku dah tulis kat blog wordpress - http://lifeinside.wordpress.com

Irzan said...

salam... asal lame x update... updet lee..

Zulfahimi bin Husain said...

wooo...busy ma...nanti aku balik ukraine aku update....jangan mare