Thursday, October 15, 2009

Catatan Perjalanan....Bahcisaray

2 minggu lepas, aku, mashkur & isteri serta beberapa muslimat telah melawat sebuah keluarga saudara muslim kita di Bahcisaray. Perjalanan dari Simferopol ke Bahcisaray mengambil masa selama 2 jam menaiki 'elektrichka' (literally mean electric train). MasyaAllah, kagum dengan semangat mereka dalam menegakkan agama dengan golongan yang jahil...Kedatangan kami disambut dengan tangan terbuka. Muslimat bersama isteri tuan rumah beraktiviti disekitar kawasan rumah, manakala aku dan mashkur keluar mendaki Bahcisaray Cliff. Wah penat, tapi berbaloi. bila tiba di puncak bukit, penat kami hilang.
melihat kawasan Stariy Gorod(old city) dari puncak bukit mmg mendamaikan.


nilah bukit yang kami daki...


lagi gambar dari sudut lain

Agak lama juga kami di Bahcisaray. Muslimin dilayan oleh anak2 tuan rumah, Osman dan Abdul Majid. Alhamdulillah, kesedaran Islam didalam keluarga ini agak tinggi. Osman dan Abdul Majid bersungguhsungguh belajar membaca al-quran, solat 5 waktu. Terharu betul dengan hospility keluarga ni...erm...sedih pun ada gak masa nak balik ke Simferopol. Walaupun baru aje berkenalan, tapi terasa seperti kami dh berkurun kenal..haha. InsyaAllah jika diberi kesempatan aku pasti datang lagi. buat osman sekeluarga, semoga Allah memberkati anda, diberi nikmat dan ganjaran yang tak putus2. of course the best part is lunch, pilav home-made by bitay (babulya, grandma) is best. 5 stars aku bagi for their hospitality....


Ini lah dia Osman...

Kaifuyem...aku Abd Majid dan osman di Kafe 'Karavan Saray'


penat panjat bukit..

Mashkur n me on the hilltop

Lagi kaifuyem...

No comments: